Наша Слова штодзень
Наша Слова штодзень
Share
You are reading
На паспяховасць вашага дзіцяці ўплываюць у першую чаргу гены, а не інтэлект

На паспяховасць вашага дзіцяці ўплываюць у першую чаргу гены, а не інтэлект

10 кастрычніка 2018, 15:40 Грамадства, Навіны, Навука, У свеце 12
На паспяховасць вашага дзіцяці ўплываюць у першую чаргу гены, а не інтэлект

Даследнікі выявілі, што поспехі ў вучобе вызначаюцца перш за ўсё генамі дзіцяці, а яго інтэлектуальныя здольнасці гуляюць у гэтым куды меншую ролю.

Напэўна, гэта здарыцца ўжо хутка: з дапамогай аналізу ДНК мы зможам вызначаць будучыя складанасці ў вучобе нашага дзіцяці і дапамагаць яму.

Мы выдатна памятаем гэта яшчэ са школьнай лавы: дзеці вучацца вельмі па-рознаму.

А ў апошнія гады даследнікі выявілі, што поспех у вучобе – у пачатковай школе, на іспытах пры заканчэнні сярэдняй школы і нават у вывучэнні асобных прадметаў – амаль на дзве траціны (!) залежыць ад генаў.

Навукоўцы абралі 6000 пар двайнят, якія ўдзельнічаюць у брытанскай Праграме даследаванні ранняга развіцця блізнят, і прааналізавалі іх ацэнкі – ад пачатковай школы да заканчэння абавязковага сярэдняй адукацыі.

Вынікі даследавання паказалі, што дасягненні блізнят ў вучобе былі на здзіўленне стабільнымі.

Тыя, хто добра паспяваў ў пачатковай школе, мелі добрыя вынікі і на іспытах GCSE (сертыфікат аб заканчэнні сярэдняй адукацыі).

Назірання за двайнятамі дазваляюць выявіць уплыў генаў на дасягненні ў вучобе.

Аднаяйкавыя (iдэнтычныя) двайняты маюць аднолькавы генетычны набор, тады як двайняткі, гэтак жа як і браты і сёстры рознага ўзросту, маюць у сярэднім 50% аднолькавых генаў.

Калі ў пэўных рысах характару ідэнтычныя двайняты больш падобныя адзін на аднаго, чым двайняткі, можна зрабіць выснову, што гэтая рыса вызначаецца пераважна генамі.

Даследчыкі прыйшлі да высновы, што стабільнасць дасягненняў у вучобе амаль на 70% тлумачыцца генетычнымі фактарамі і толькі на 25% – вонкавымі фактарамі, навакольным асяроддзем, напрыклад, выхаваннем у адной сям’і і наведваннем адной школы.

Астатнія 5% – іншымі, пакуль менш зразумелымі фактарамі, напрыклад, уплывам сяброў або настаўнікаў.

Калі паспяховасць у вучобе на працягу школьных гадоў паляпшалася або пагаршалася, гэта перш за ўсё залежала ад тых знешніх фактараў, якія ў двайнят адрозніваліся.

Здаецца, лагічна выказаць здагадку, што стабільнасць поспехаў у вывучэнні школьных прадметаў тлумачыцца, у першую чаргу, разумовымі здольнасцямі канкрэтнага дзіцяці.

Але пасля таго як даследчыкі правялі сярод блізнят тэсты на інтэлект (вербальныя і невербальныя), уплыў генаў ўсё роўна засталося істотным – на ўзроўні 60%.

У апошнія гады навукоўцы дасягнулі вялікіх поспехаў у выяўленні генетычных маркераў, якія адказваюць за тыя ці іншыя рысы асобы – у прыватнасці, за поспехі ў вучобе.

Аднак кожны генетычны маркер тлумачыць вельмі невялікую долю (менш за 0,1%) індывідуальных адрозненняў. І нядаўна быў распрацаваны больш эфектыўны метад.

Сумуючы тысячы генетычных маркераў, выяўленых у ходзе агульнагеномных даследаванняў (даследаванні геномнага набору генетычных варыянтаў у розных людзей, якія дазваляюць убачыць сувязь якога-небудзь з варыянтаў з пэўнай прыкметай), навукоўцы ствараюць полігенную шкалу ацэнкі.

Такая шкала дазваляе з большай дакладнасцю прагназаваць варыятыўнасць пэўных якасцей асобы (напрыклад, поспехаў у вучобе), у людзей, не звязаных агульнымі генамі.

Метад полігеннай шкалы пацвердзіў тое, што навукоўцы выявілі ў ходзе назірання за двайнятамі. А менавіта: вызначаныя варыянты генаў адказваюць за тое, чаму ацэнкі дзяцей на кожным этапе навучання могуць адрознівацца.

Вынікі гэтага даследавання вельмі важныя як для бацькоў, так і для настаўнікаў.

Яны сведчаць аб тым, што пэўныя праблемы ў вучобе трэба выяўляць як мага раней, паколькі яны, хутчэй за ўсё, будуць існаваць на працягу ўсіх гадоў, праведзеных у школе.

У будучыні такая ацэнка генетычнай схільнасці (разам з прагназаваннем ўплыву навакольнага асяроддзя, напрыклад, раёна пражывання, асаблівасцяў выхавання ў сям’і і школе) дапаможа выяўляць “праблемных вучняў” ў раннім узросце.

Пераадолець патэнцыйныя цяжкасці ў навучанні дапамогуць індывідуальныя навучальныя праграмы.

Напрыклад, ужо пры нараджэнні мы маглі б з дапамогай ДНК-тэстаў выяўляць дзяцей, якія будуць мець праблемы з чытаннем, і дапамагаць ім ужо на раннім этапе развіцця.

Прафілактычныя мерапрыемствы заўсёды маюць вялікія шанцы на поспех, калі праводзяцца ў першыя гады жыцця.

Таму генетычная ацэнка рызык, якую можна вырабіць ужо пры нараджэнні, мае вялікае значэнне для пераадолення будучых праблем у вучобе ў дзіцяці.

Facebook Twitter Google+ VKontakte WhatsApp Telegram
Папулярнае на сайце
Часопісу "Полымя" - 100 гадоў
літаратура

Часопісу "Полымя" - 100 гадоў

21 снежня 2022, 07:3122
Насустрач Міжнароднаму дню роднай мовы
Мова

Насустрач Міжнароднаму дню роднай мовы

14 лютага 2025, 07:2517
Справаздача аб фінансавай дзейнасці ТБМ з 1.01.2020 г. па 31.12.2020 г. (паўторна)
ТБМ

Справаздача аб фінансавай дзейнасці ТБМ з 1.01.2020 г. па 31.12.2020 г. (паўторна)

23 жніўня 2021, 17:1516
ДРЭВА ЖЫЦЦЯ
Культура

ДРЭВА ЖЫЦЦЯ

29 сакавіка 2025, 08:0715
Далучайцеся да нас